26.09.2024

„Nie znam prawdy, wiem jedynie, jaki jest mój punkt widzenia.”
Ewa Trzebińska

Z Hevelianum współpracuję od lat, a pierwsze kroki w stronę promocji psychologii pozytywnej w edukacji podjęliśmy wspólnie organizując w grudniu 2019 r. konferencję: „Edukacja pozytywna – jako narzędzie profilaktyki zdrowia psychicznego. Jak możemy zadbać o siebie i nasze dzieci?”

Od tego czasu mija 5 lat, a po drodze – wiele wspólnych aktywności.

W tym roku mamy V edycję Tygodnia Szczęścia w Szkole i konferencję, która to wydarzenie podsumowuje czyli Współpraca-Edukacja-Satysfakcja: Ciekawi siebie – ciekawi świata.

Nie ma przypadków na świecie, a współpraca z dyrektorem Hevelianum, Pawłem Golakiem i jego zastępczynią ds. programowych, Anną Morawską, jest dla mnie cennym skarbem.

Wielka moja radość i wyróżnienie, że na konferencji gościmy prof. dr hab. Ewę Trzebińską, z której podręcznika „Psychologia pozytywna” uczyłam się na studiach podyplomowych!

Spotkanie zapowiada się arcyciekawie, bo grono prelegentów jest znakomite!

Karolina Wysokińska, dr Barbara Ostafińska-Molik, dr hab. Natasza Kosakowska-Berezecka, dr Malwina Puchalska-Kamińska, Anna Sowińska, Michał Zmijewski, dr hab. Joanna Mytnik, Jakub Tylman, Paweł Golak, Katarzyna Stoparczyk i gospodynie wydarzenia: Anna Morawska i ja😊

Będziemy zgłębiać tajniki ciekawości. Dlaczego?

Jak mówi prof. dr hab. Ewa Trzebińska: „Ciekawość – najprościej definiowana jako pragnienie, aby wiedzieć –  bazuje na naturalnej, wrodzonej skłonności ludzkiego umysłu do wykrywania znaczących bodźców i ich eksplorowania. Skłonność ta obecna jest od początku życia. (…) Ciekawość jest więc podstawą poznawania świata i uczenia się, przez co należy do najważniejszych przesłanek życiowej kompetencji i dobrostanu. Uleganie ciekawości wymaga jednak przyjmowania specyficznej pozycji NIE WIEM i z czasem potrzebne staje się decydowanie, w jakim stopniu, w jakich życiowych kontekstach i w jakich konkretnych okolicznościach chcemy i możemy w takiej pozycji się znaleźć.”

Dziś coraz częściej „nie wiemy”, mimo, że mamy szeroki dostęp do informacji. To, co nas zalewa, jest też przyczynkiem do tego, że trudno nam podjąć decyzję. Co wybrać? W którym kierunku podążać?

W czasach permanentnych kryzysów i nieoczekiwanych zdarzeń potrzebujemy umiejętności poradzenia sobie z nimi. Zatem, zwrócenia uwagi na to, na co mamy wpływ?

Pierwszym, podstawowym elementem są nasze zasoby.

Co wiemy z badań?

Ciekawość to jedna z sił (mocnych stron) charakteru, którą możemy świadomie kształtować, a która przekłada się na dobre życie i dobre zdrowie. Obok twórczości, krytycznego myślenia, pasji zdobywania wiedzy i szerokich horyzontów myślenia stanowi cnotę zwaną mądrością (Park i Peterson, 2010).

W licznych badaniach wykazano silny i spójny związek 5 sił charakteru: ciekawości, nadziei, zapału, wdzięczności i miłości z satysfakcją z życia (Park, Peterson, i Seligman, 2004; Brdar i Kashdan, 2010; Ruch i inni, 2007). Ludzie ciekawi siebie i otaczającego świata żyją dłużej.

Niestety, jak dowiedziono, mniej niż 1/3 ludzi zdaje sobie sprawę z tego, jakie są ich siły charakteru (Linley, 2008).

Dlatego naszymi działaniami popularyzujemy wiedzę o szczęściu, satysfakcji z życia i dobrostanie.

Ludzie świadomi swoich silnych stron mają poczucie sprawczości („mam zasoby, na których mogę się oprzeć”), autentyczności („to naprawdę ja”), dokonują szybszych postępów w realizacji swoich zamierzeń, a przy tym odczuwają radość, pasję i entuzjazm.

W czasie kolejnych edycji Tygodnia Szczęścia w Szkole pokazywaliśmy wartość dbania o dobre relacje, wyjaśnialiśmy podstawowy model szczęścia i dobrostanu Martina Seligmana czyli model PERMA, zwracaliśmy szczególną uwagę na rolę optymizmu i nadziei w budowaniu odporności psychicznej.

Dziś kierujemy się w stronę ciekawości.

Jak podkreślamy, na tygodniu i konferencji nasze działania się nie kończą…

Zachęcamy, by:

1. Zaplanować sobie całoroczne aktywności w duchu rozwijania zasobów osobistych, wzmacniania dobrego życia i dobrego zdrowia.

2. Podejmować temat szczęścia i dobrostanu w każdych okolicznościach. Współczesne miary dojrzałego szczęścia (Wong, 2018) obejmują: wewnętrzną pogodę ducha, spokój; bycie w zgodzie z własnym sumieniem i myślami; bycie w pokoju ze światem i Siłą Wyższą; opanowanie w dobrych i złych czasach; dostrajanie do zmieniających się okoliczności; poczucie więzi ze wszystkimi ludźmi, w tym z tymi, którzy są trudni; utrzymywanie pozytywnego nastawienia, nawet w najgorszych opresjach losu.

Niech wszystkie drogi prowadzą 30 września do gdańskiego Hevelianum!

Bądźmy ciekawi siebie i ciekawi świata!

Na zdjęciu tytułowym, od lewej: Anna Przybyło, Elżbieta Piasny, Anna Morawska i autorka bloga, konferencja podsumowująca IV Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole „Z optymizmem i nadzieją” we Wrocławiu.

Inauguracja III Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole, Anna Morawska i Anna Hildebrandt-Mrozek, Hevelianum 2022
Cykl warsztatów dla rodziców: Rodzicielstwo w zmiennych czasach, Anna Morawska i Anna Hildebrandt-Mrozek, Hevelianum 2022

Komentarze(0):

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Idź do góry