16.10.2025

„Moim ogrodem jest cały świat.”
Łukasz Łuczaj

861 szkół, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, ośrodków szkolno-wychowawczych, burs i świetlic, przedszkoli, uczelni, bibliotek brało udział w VI Ogólnopolskim Tygodniu Szczęścia w Szkole „Szczęśliwi, bo różnorodni”.

Były foto-budki, taneczne i modowe przerwy, drzewka talentów, wdzięczności i szczęścia, balonowa poczta, warsztaty o uważności, emocjach, różnorodności i jej wymiarach, zajęcia kulinarne z różnych stron świata, gry terenowe, kino, basen, wspólne zabawy, apele, projekty, gazetki, quizy, ankiety, plakaty w różnych językach, wyrazy wdzięczności w różnorakich formach (listy, serca, naklejki), różne ujęcia modelu PERMA, sondaże na temat różnorodności i szczęścia, złote myśli, wydzieranki, kolorowe przebrania, kiermasze i kawiarenki z pysznościami, zajęcia sportowe, escape roomy, festiwale śpiewu, talentów i tańca, strefy relaksu, akcje pomocowe, listy-niespodzianki od rodziców, sesje zdjęciowe, prace plastyczne, prace z wykorzystaniem AI, doświadczenia, eksperymenty, aktywności na świeżym powietrzu, pikniki, prelekcje, adopcje roślin…

Nagraliście filmy ze scenkami rodzajowymi, utworami poetyckimi, piosenkami, całymi spektaklami (!), tańcami, zabawami, wywiadami, wesołymi aranżacjami, ujęciami z lotu ptaka.

Dorośli i dzieci zatrzymują się, by mieć chwilę refleksji na temat siebie i swojego potencjału.

Czym dysponuję?

Na co mam w tym momencie wpływ?

Ogrom Waszej wyobraźni pokazuje, że każda osoba, klasa, szkoła, przedszkole, dom, grupa studentów, nauczycieli, pedagogów, rodziców, psychologów, bibliotekarzy, pracowników domów kultury – wymyśliła coś innego, unikatowego, swojego – czego nie da się porównać z niczym i nikim innym.

Już wiemy, że z idei Tygodnia Szczęścia pączkują inne.

I o to chodziło w tym wielkim świętowaniu: skorzystaj z inspiracji, weź, co chcesz, na tej bazie zaproponuj coś swojego😊 Takie życzliwe zachęcenie do uruchomienia sprawczości: chcę, mogę, mam wolność w tym, co zaproponuję i nikt nie będzie mnie oceniał, komentował.

Badania wskazują, że poczucie sprawczości i autonomii to dwa ważne czynniki profilaktyki wypalenia – zawodowego, rodzicielskiego, uczniowskiego…

Na tym od początku polega Tydzień Szczęścia w Szkole, który możesz zrealizować dokładnie w dniach 29 września – 5 października, albo w innym terminie. Wczoraj, dziś lub jutro. Możesz zrobić z tego cały rok. Inspiracji wystarczy i na całe dziesięciolecie😊

Każdy z nas ma prawo do szczęścia w różnorodności.

Każdy ma prawo do różnorodności w pojmowaniu szczęścia.

Nie musimy się porównywać, oceniać, wyceniać. Możemy dzielić się kreatywnością, twórczością, pomysłowością, wrażliwością, możliwością wzajemnego inspirowania, otwartością na zaproszenie ze strony innych.

W ten właśnie sposób realizujemy wielkie, wspólnotowe poszerzanie i rozbudowywanie pozytywności według modelu uczuć pozytywnych Barbary Fredrickson. Tak wzmacniamy więzi, szukamy wspólnych celów, sprawiamy, że nasze życie jest lepsze, zdrowsze, pełniejsze, bardziej świadome.

W ten sposób wzmacniamy naszą odporność psychiczną – wszak stajemy się bardziej elastyczni i zdolni do reagowania w nowych sytuacjach. Kto wie, w jakich momentach naszego życia takie kompetencje będą przydatne? Wiemy z badań, że wspomnienia dobrych doświadczeń pomagają nam poradzić sobie w trudnej sytuacji. Możemy korzystać do woli😊

Jesteśmy ogrodnikami. Uprawiamy nasze osobiste i grupowe „ogrody serc i umysłów”, by stawać się coraz bardziej walecznymi (w obronie) i wytrwałymi (w pielęgnowaniu) pozytywności. Potrzebujemy, bowiem, w chaosie informacyjnym, mieć siłę tę pozytywność wyłuskać.

Jestem zachwycona i zaszczycona, że możemy to robić RAZEM, o czym CDN…


Komentarze(0):

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Idź do góry