10.09.2020

„Wielcy nauczyciele zawsze rozumieli, że ich zadaniem nie jest nauczanie przedmiotu, ale uczenie uczniów.”
Ken Robinson

Znam pasjonatów w sferze edukacji, którzy, mimo pandemii, są pozytywnie „nakręceni”, nastawieni i odnajdują sens. Pielęgnują w ten sposób swój potencjał i potencjał swoich uczniów. Nie dziwią się słowom: „szczęście w szkole – to możliwe” ale mówią: „nareszcie mówimy po imieniu, o co nam chodzi, działamy!”

Wierzę, że i Ty do takich pasjonatów należysz. Nie chcesz „jakoś funkcjonować”. Przetrwać. W tej pandemii. Dociągnąć. Ale chcesz rozkwitać. Znajdować w życiu sens, pasję i przyjemność.

Zapraszamy w dniach 21-27 września do celebrowania Tygodnia Szczęścia w Szkole. Po raz pierwszy w Polsce ale ufam, że nie po raz ostatni.

Pomysł wywodzi się z idei świętowania Międzynarodowego Tygodnia Szczęścia w Pracy – International Week of Happiness at Work. Aktywności w ramach Happiness at School zostały już oficjalnie włączone w międzynarodowe obchody:) Skoro w pracy można, to w szkole tym bardziej! Bo szczęśliwe dzieci wyrastają na szczęśliwych dorosłych😊

W tym tygodniu możesz zaplanować wiele aktywności albo jedną – na każdy dzień albo na kilka. Ważne, by poruszyć kwestię szczęścia w różnych wymiarach – emocji, poczucia sensu, zaangażowania, bliskości z innymi, odkrywania swoich mocnych stron i pozytywów u innych, zdrowia, odpoczynku czy zaangażowania. Chodzi o podjęcie w tym czasie tematyki szczęścia, które przejawia się, według Martina Seligmana, w:

  1. przeżywaniu pozytywnych emocji – różnych, bo to jest i radość, i duma, wdzięczność, zachwyt,
  2. odkrywaniu swoich mocnych stron, talentów, potencjału,
  3. doświadczaniu sensu życia – co ja tutaj robię? jaki jest cel mojej pracy, nauki, życia? po co żyję?

W jednej ze szkół województwa dolnośląskiego w tym tygodniu będą powstawać „Żywe Obrazy” (#tableuvivant). To bardzo ciekawa inicjatywa, wymyślona w czasie pandemii – przykłady tutaj, która pozwala na kreatywne podejście do klasycznych obrazów. Wybieramy dowolny obraz i tworzymy własną interpretację – indywidualnie, w grupkach, w klasach. Mogą to robić dzieci, rodzice, nauczyciele albo wspólnie grupy mieszane. Można używać wielu rekwizytów, począwszy od papieru toaletowego, owoców, kloców LEGO. Każdy pomysł się liczy. Każda interpretacja jest ważna! Potem tygodniami można wykorzystywać tę aktywność do omawiania zagadnień sztuki, piękna, historii, geografii, przyrody, języka polskiego, języków obcych, psychologii itd.

Poniżej podaję przykłady innych aktywności, ale Twoja kreatywność wykracza poza granice – moich pomysłów, ram czasowych, budynków, szablonów. Usiądź z dziećmi, zaangażuj innych dorosłych i wspólnie zastanówcie się, co możecie zrobić. Niech to będzie Wasze – szkolne, klasowe, zespołowe. Niech przyniesie radość i zaangażowanie wielu.

  1. Święto Życzliwości – życzliwe słowo, list skierowany np. do osób, które się tego nie spodziewają.
  2. Święto Wdzięczności – wyrażenie wdzięczności kolegom, koleżankom.
  3. Dzień Miłych Niespodzianek – może dotyczyć wspólnie spędzonego czasu
  4. Festiwal Śmiechu – o śmiechu, ze śmiechem, z przymrużeniem oka
  5. Święto Dobrego Humoru – żarty, żarciki, kawały, stare i nowe, przez pryzmat pokoleń
  6. Dzień Dobrych Wiadomości – wyłapywanie i przekazywanie dobrych wiadomości
  7. Święto Dobrego Smaku – sztuka delektowania się ulubionymi smakami
  8. Sztuka Celebracji – świętowanie dobrych momentów dnia; sztuka delektowania się obrazami, dźwiękami itd.
  9. Święto Przyjaciela – mój przyjaciel i za co go cenię…
  10. Dzień Moich Marzeń – wizualizacja marzeń

Przy okazji można koncentrować się na każdym z haseł i czynić z nich zagadnienia warte poświęcenia dłuższej uwagi, przedyskutowania na późniejszych zajęciach:

  • Czym jest życzliwość? Jak się czujesz, gdy okazujesz życzliwość? Jak się czujesz, gdy życzliwość otrzymujesz?
  • Jak wdzięczność wpływa na empatię?
  • Co przeżywasz, gdy robisz komuś miłą niespodziankę?
  • Dlaczego śmiech sprzyja zdrowiu?
  • Jak celebrowanie wpływa na koncentrację uwagi?

Przeżywanie pozytywnych emocji jest ważne, bo dobre dla naszego życia i zdrowia. I nie chodzi tu o negowanie trudnych emocji, czy ich bagatelizowanie. Chodzi o ich równoważenie, a nawet o przewagę przeżywania emocji pozytywnych nad tymi nieprzyjemnymi.

Bo czasem to one ratują nam życie.


Komentarze(2):
  1. Ela pisze:

    Świetny pomysł.
    Wiem, że zrealizuję niektóre pomysły przedstawione powyżej.

Skomentuj Anna Hildebrandt-Mrozek |Anuluj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Idź do góry