13.10.2022

„Kluczem do edukacji jest przeżycie piękna.”
Friedrich von Schiller

Piszę to w tygodniu bardzo szczególnym.

Rozpoczęliśmy od Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego (poniedziałek 10 października 2022) a kończymy na świętowaniu Dnia Edukacji Narodowej, potocznie zwanego Dniem Nauczyciela (14 października 2022).

To dobry moment, by wrócić do Tygodnia Szczęścia w Szkole w kilku słowach podsumowania. Mam świadomość, że podsumowanie będzie się odbywało etapami, ale tu rozpoczynamy.

Na dzień dzisiejszy mamy w bazie 223 placówki szkolne i przedszkolne, które uczestniczyły w III Ogólnopolskim Tygodniu Szczęścia w Szkole.

Wykazaliście się potężną pomysłowością i zaangażowaniem, za co ogromnie dziękuję i co – ufam – będzie nas wszystkich niosło przez wiele dni.

Jak wspominałam i będę powtarzać nieustannie, ideą Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole jest skierowanie uwagi na temat szczęścia jako elementu niezbędnego dla dobrego funkcjonowania w szkole i w przedszkolu wszystkich osób w proces edukacji zaangażowanych: nauczycieli, pracowników administracji, rodziców, dziadków, wreszcie samych dzieci.

Chodzi o to, aby umieć o szczęście osobiste i zbiorowe zadbać, aby o tym pamiętać. By sięgać do wiarygodnych źródeł informacji na temat szczęścia i poszukiwać go w swoich osobistych zasobach, w swoich decyzjach. Bo bycie szczęśliwym to decyzja, za którą potem idzie konkretne działanie, konkretna zmiana.

Każda zmiana zaczyna się najpierw w naszych sercach, a potem w głowie. Najpierw coś staje się dla mnie ważne…na tyle ważne, że chcę zmienić sposób myślenia, odczuwania, wreszcie działania.

I nie muszę czekać na przełom albo…kryzys…mogę podjąć tę decyzję w każdej chwili na nic i na nikogo nie czekając.

Początek roku szkolnego jest idealnym momentem na uruchomienie w sobie takiej refleksji właśnie przy okazji Tygodnia Szczęścia w Szkole.

W jakim celu to robimy?

Bo taka refleksja i aktywności jej towarzyszące służą, w dłuższym okresie czasu, profilaktyce: chorób cywilizacyjnych, w tym najbardziej dziś znamiennej depresji, wypalenia zawodowego, rodzicielskiego, dziecięcego…

Statystyki znamy.

Poszukujmy rozwiązań.

Psychologia pozytywna daje narzędzia indywidualnej pracy nad sobą, z grupą osób, z klasą, na poziomie grona rodzicielskiego, zespołu pedagogicznego, eksperckiego. Trzeba tylko uznać je za ważne.

Badania pokazują, że uruchamianie pozytywności wpływa korzystnie na nasze zdrowie i długość życia.

Nazywa się to neuroplastycznością zależną od doświadczenia. Mózg kształtuje się w zależności od tego, na czym się koncentruje. Jeśli koncentruję się na nieszczęściu i strachu, osłabiam swoją odporność.

Gdy np. praktykuję relaksację, zwiększam aktywność genów odpowiedzialnych za wyciszenie reakcji stresowych, dzięki czemu staję się bardziej odporna psychicznie.

Tydzień Szczęścia w Szkole przypomina o tych narzędziach, o zatrzymaniu w nieustannym kołowrotku zdarzeń, akcji, aktywności i frustracji.

Przypomina, że każdy z nas ma prawo do życia pełnego sensu – rozkwitania, prosperowania.

Formuła Tygodnia Szczęścia w Szkole daje uczestnikom wolność czyli odchodzi od presji tak typowej dla instytucji hierarchicznych, w tym szkoły.

Wolność daje przestrzeń na oddech, na rozwinięcie skrzydeł…

Z wolności wynika odwaga, a z odwagi bierze się odpowiedzialność – za siebie i za innych.

I za tę odwagę Wam dziś z serca dziękuję. Każdej osobie, która zaangażowała się w inicjowanie, planowanie i realizację Tygodnia Szczęścia w swojej placówce😊

A działo się wiele…

Zaprosiliście nas wszystkich pod czułe skrzydła mocy, na zawody sportowe, do dzielenia się swoimi pasjami i osiągnięciami, na spotkania z ciekawymi osobami-inspiratorami, m.in. leśnikami, do fabryki miłych snów, na konkursy fotograficzno-plastyczne, m.in. Mój Zachwyt, warsztaty związane ze szczęściem, m.in. Kamienie Szczęścia, sesje RPG.

Przeżywaliśmy z Wami m.in.: dzień ciszy, święto niespodzianek, festiwal szczęścia, festiwal śmiechu, celebrowanie wdzięczności, święto życzliwości, dzień dobrego słowa, dzień spokoju, dzień dumy, dzień radości, dzień spanka, dzień dobrych wiadomości z kołem fortuny w tle, święto tańca, dzień empatii, dzień zachwytu i bliskości natury, wizyty zwierząt w szkole, dzień przyjaciela i pisanie do siebie listów oraz stworzenie wspólnego drzewka przyjaźni i drzewka wdzięczności.

Był dzień teatru, dzień poszukiwania skarbów, święto amuletów, budowanie ekologicznego miasta szczęścia, celebrowanie smaków, tworzenie niespodzianek dla przechodniów, święto kina, dzień piżamowy, dzień dobrej kuchni, wspólne czytanie bajek nawiązujących do szczęścia, dzień kolorów i dni kolorów – każdy dzień to inny kolor, każda emocja to inny kolor, świętowanie dnia przyjaciela i dnia podobieństw dobierając ubranie o tych samych kolorach.

W wymyślaniu jesteście Mistrzami! I o to chodzi!

Były fotobudki, recepty na szczęście, częstowanie komplementami, ordery uśmiechu, koncerty, wernisaże prac plastycznych, muzyczne i taneczne przerwy z przebojami.

Był dzień współpracy, dzień dobrego humoru, dzień emotikona, dzień marzeń, dzień talentów i mocnych stron, biesiady w plenerze, przy ognisku i smakołykach.

Przygotowaliście sentencje dla uczniów i nauczycieli, by skłonić do przemyśleń na temat szczęścia i jego składowych.

Tydzień Szczęścia w Szkole stawał się często Tygodniem Pomocy – zastanawialiście się, kogo i w jaki sposób możecie wesprzeć? I byliście w tym skuteczni!

W swoich relacjach, które dokładnie przeglądam, podkreślacie, że szukaliście szczęśliwych wersji siebie i odpowiedzi na pytanie – co tak naprawdę mnie uszczęśliwia? Jak mogę do tego dążyć – w domu i w szkole? Co jest mi najbardziej potrzebne? Co jest ważne dla mnie? Jaka jest moja recepta na szczęście i czy jest ona podobna do recept osób wokół mnie?

Niektóre placówki brały udział w świętowaniu po raz trzeci. Tak było w przypadku Technikum nr 15 we Wrocławiu, Szkoły Podstawowej w Skokowej czy Szkoły Podstawowej im. Jana Brzechwy w Szklarach Górnych.

Szkoła Podstawowa nr 3 im. Powstańców Wielkopolskich w Pleszewie świętowała po raz drugi:

„Ruszył III Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole – w Trójce to była okazja do oficjalnego przekazania tytułu Liderów Dobrostanu na który pracujemy już kolejny rok. 👍To ogromne wyróżnienie i zobowiązanie – to zapewnienie dalszych starań. ❤️ Wszyscy dziś stworzyliśmy łańcuch wokół szkoły – kolejny symbol naszej wspólnoty, naszego wewnętrznego porozumienia. Moc działań przed nami – kolejne dni, tygodnie wielu ciekawych inicjatyw.

III Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole i udział po raz drugi Trójki. Stawiamy wiele drobnych kroczków na drodze budowania szkoły przyjaznej, relacyjnej i wspierającej każdego. Zapraszamy do obejrzenia relacji. Szczególne podziękowania dla naszego absolwenta Michała Kusiakiewicza za cudne ujęcia z drona. 🥰 Dziękujemy wszystkim za czynny udział – nasz tydzień trwa dalej.”

W wigilię Dnia Edukacji Narodowej, niech te słowa będą dla Was zaproszeniem do uruchamiania dobrych wspomnień o Tygodniu Szczęścia w Szkole i do budowania pozytywności na ich bazie.

Do podejmowania małych kroków, które zmieniają wielki świat…

A co jeszcze się działo w trakcie III Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole…o tym C.D.N.:)

Ps. Zdjęcie tytułowe pochodzi ze zbiorów Zespołu Szkół w Lubominie:) Dziękuję za udostępnianie Waszych materiałów:) Znajdą się one na stronie Tygodnia Szczęścia w Szkole.


Komentarze(0):

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Idź do góry