11.01.2024

„Stan Twojego życia jest niczym innym, jak odbiciem stanu Twojego umysłu.”
Wayne Dyer

Z niezwykłą uwagą wysłuchałam ostatnią Zagadkową Niedzielę. Było to spotkanie o szczęściu, krasnalach i o tym, że każdy ma swoją bajkę – historię i sprawy, które są dla niego ważne.

A jaka jest Twoja bajka?

Rozmówczyniami Kasi Stoparczyk były Agnieszka Stein i Joanna Taracha, autorki kart „Wspierające przekonania”, a rozmowa dotyczyła przekonań, które sprawiają, że możemy lepiej i szczęśliwiej żyć.

Czy są przekonania?

Słownik języka polskiego PWN wskazuje, że przekonanie to „sąd, zdanie oparte na przeświadczeniu o prawdziwości, słuszności czegoś”.

Przekonywać oznacza „dowodzić słuszności, prawdziwości czegoś, zmienić czyjś stosunek do czegoś lub do kogoś”; „sprawić, że ktoś przezwyciężył w sobie niechęć do kogoś lub do czegoś”.

Za sprawą naszych przekonań możemy uratować lub zrujnować życie – swoje, bądź innych.

Badawcza ciekawostka

Badania pokazują, że fałszywe przekonania i wspomnienia mogą wpływać na nasze postawy i zachowania.

W jednym z badań (A. Scoboria, G. Mazzoni, J. L Jarry, D. M Bernstein, 2012) pokazano, że sugerowanie fałszywych wydarzeń z dzieciństwa powoduje powstawanie fałszywych osobistych przekonań, wspomnień i zachowań zgodnych z sugestiami.

Zbadano skutki przedstawienia spersonalizowanej sugestii (sugerującej, że dane wydarzenie przydarzyło się danej osobie w przeszłości) i ogólnej sugestii (sugerującej, że zdarzenie przydarzyło się innym osobom w przeszłości).

Uczestnicy otrzymali spersonalizowaną sugestię, ogólną sugestię, obie lub żadną, dotyczącą choroby w dzieciństwie, która była wywołana zepsutym jogurtem brzoskwiniowym.

Spersonalizowana sugestia niemal natychmiast zaowocowała fałszywymi przekonaniami, fałszywymi wspomnieniami i intencjami behawioralnymi zgodnymi z sugestią.

Tydzień i miesiąc później uczestnicy przeszli test, który polegał na zjedzeniu różnych krakersów i jogurtów. Spersonalizowana sugestia doprowadziła do ograniczenia spożycia wyłącznie jogurtu brzoskwiniowego, a osoby notujące fałszywe wspomnienia wykazywały największą niechęć do tego produktu.

Wpływ na zachowanie był równie silny po tygodniu, jak i po miesiącu, co może wskazywać na bardziej długotrwały charakter takiego oddziaływania.

Co ciekawe, ogólna sugestia nie przyniosła żadnych efektów.

Podobne badania, z sugestią dotyczącą fałszywych wspomnień z dzieciństwa, wykonano ze szparagami i jajkami. Wnioski były zbliżone. Manipulacja była wystarczająco silna, aby wpłynąć na faktyczne wybory żywieniowe.

Co to oznacza?

Osobiste sugestie na temat przeszłych wydarzeń tworzą fałszywe wspomnienia autobiograficzne, które z kolei wpływają na zachowanie.

Zatem, możemy sobie wmówić wszystko…?

Inni mogą nam wmówić wszystko..?

Co istotne, większe znaczenie ma to, co dotyczy nas osobiście, niż to, co dotyczy innych.

To, co jest dla nas ważne.

Skoro możemy „wmówić sobie wszystko”, może w tym roku zaczniemy sobie wmawiać dobre rzeczy?

To…jaka jest Twoja bajka?


Komentarze(0):

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Idź do góry