01.02.2024

”Lekarstwem na smutek jest ruch.
Receptą na siłę – działanie.”
Elbert Hubbard

W ostatni poniedziałek, 29 stycznia 2024 r. odbyło się już piąte seminarium naukowe w cyklu Szczęście w Szkole: inspiracje-badania-praktyki, które zgromadziło ponad 50 osób.

Naszym gościem była Anna Werner-Maliszewska, doktor psychologii. Przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Psychologii Pozytywnej. Współzałożycielka firmy szkoleniowo-doradczej Brain Crafting. Były oficer. Wykładowczyni na Akademii Sztuki Wojennej, Uniwersytecie Warszawskim, Uniwersytecie SWPS i Akademii Leona Koźmińskiego. Trener biznesu i edukacji. Mentor rezyliencji liderów, zespołów, nauczycieli i uczniów. Specjalistka w prowadzeniu treningów odporności psychicznej.

Tytuł wykładu brzmiał: „Antykruchość – jak wzmacniać odporność psychiczną edukatorów?”

Ania zaczarowała nas, słuchaczy, na ponad godzinę. Przeplatając swój wywód ciekawymi pytaniami
i ćwiczeniami, w niezwykle ciekawy i zajmujący sposób pokazała, czym jest odporność psychiczna, z jakimi mitami się mierzymy, jeśli o nią chodzi, co o odporności psychicznej mówi nauka i dlaczego warto się tym tematem zajmować.

Rezyliencja (resilience), bo o niej mowa, to proces skutecznej adaptacji w obliczu skrajnie niesprzyjających warunków. W tym kontekście, rezyliencja edukatorów to dynamiczny proces interakcji zasobów osobistych i zewnętrznych, które pozwalają na powracanie do stanu wyjściowego w sytuacjach trudnych w pracy zawodowej.

Jak skutecznie działać w warunkach niepewności?

Narzędzia, wskazane przez dr Annę Werner-Maliszewską, warte systematycznego pielęgnowania:

  1. Odporność emocjonalna – równoważenie emocji trudnych w odczuwaniu emocjami przyjemnymi w odczuwaniu tak, by bilans był zawsze dodatni. Służyć temu może zapisywanie sobie każdego dnia kilku rzeczy, które zrobiliśmy dobrze. Uruchamia to naszą sprawczość.
  2. Odporność poznawcza – trening koncentracji uwagi, dialog wewnętrzny w sytuacjach krytycznych, wizualizacje, trening mentalny.
  3. Odporność fizyczna – regeneracja zasobów fizycznych: odcinanie od bodźców (higiena cyfrowa), aktywność fizyczna rozładowująca napięcie, dobry sen w nocy i drzemki operacyjne w ciągu dnia, zdrowe odżywianie i nawadnianie organizmu.
  4. Odporność społeczna – budowanie trwałych relacji opartych na zaufaniu i empatii.

Istotna jest systematyczność, bo jak sama nazwa wskazuje, trening odporności psychicznej polega na regularnym działaniu. Warto znaleźć najlepsze dla siebie sposoby i pory dnia, by trenować w zgodzie ze sobą a nie ulegać kolejnej presji wymagań.

W ten sposób budujemy naszą: elastyczność – dopasowanie do okoliczności, utrzymywanie zasobów osobistych na odpowiednim poziomie (nie idziemy „na dno”), rozwijamy nowe umiejętności (trening dodaje nam skrzydeł), wzmacniamy wzrost post-ekstatyczny – skoro podołałam trudnemu wyzwaniu i odniosłam sukces, to sprawdzę się też w innym zadaniu.

To tylko kilka najważniejszych myśli. Pełna notatka po spotkaniu wraz z polecaną literaturą już wkrótce na stronie (tu) w zakładce Projekt Szczęście w Szkole, Seminarium nr 5.

Nasza odporność modeluje odporność naszych uczniów.

Warto o tym pamiętać w promowaniu dobrego życia i dobrego zdrowia.


Komentarze(0):

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Idź do góry