15.06.2023

„Optymistę spotyka w życiu tyle samo niepowodzeń i tragedii co pesymistę,
ale optymista znosi to lepiej.”
Martin Seligman

To już po raz czwarty zbieramy ogólnopolską społeczność, by zwrócić uwagę na narzędzia psychologii pozytywnej, które kształtują dobre życie i pozytywnie wzmacniają dobrostan.

Tydzień Szczęścia w Szkole, bo o nim mowa, obchodzimy w tym roku w dniach 18-24 września 2023, a hasłem przewodnim tegorocznej, czwartej, edycji są słowa:

Z OPTYMIZMEM I NADZIEJĄ!

Inspiracją są czasy, w których żyjemy. Świadome wzmacnianie optymizmu oznacza umiejętność wyciągania konstruktywnych wniosków z doświadczeń. Mamy okazję np. inaczej spojrzeć na czas pandemii: czego mnie ten czas nauczył? Jaki sens mogę wyciągnąć z tego okresu?

Nadzieja, z kolei, w świetle psychologii pozytywnej oznacza wyznaczanie sobie celów i dążenie do ich realizacji. Mam nadzieję czyli mam cele do zrealizowania.

Zatem, będąc tu i teraz, optymistycznie spoglądamy za siebie, by móc z nadzieją spojrzeć w przyszłość. Od czego zacznę?

Celem Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole jest zwrócenie uwagi na szczęście i dobrostan oraz ich związki z efektami kształcenia. Tydzień Szczęścia w Szkole jest okazją do podejmowania tematów, które są elementami składowymi dobrostanu: dbanie o pozytywne uczucia, zaangażowanie, relacje, poczucie sensu, osiągnięcia i zdrowie (model PERMA(H) Martina Seligmana).

Badania pokazują, że ludzie doświadczający szczęścia w szkole i w pracy żyją zdrowiej, dłużej, lepiej. Poczucie szczęścia sprzyja odporności, kreatywności, zaangażowaniu, budowaniu relacji, przyjaźniom. To narzędzie profilaktyki depresji i chorób cywilizacyjnych. W kontekście trudnej sytuacji globalnej ale i dramatycznych wyników badań zdrowia psychicznego młodych Polaków te kwestie nabierają kluczowego znaczenia.

W ramach świętowania można zaplanować wiele aktywności albo jedną – na każdy dzień albo na kilka.

Propozycje na ten rok:

  • Święto Nadziei – czym jest dla mnie i dla nas nadzieja? Co oznacza w praktyce, w szkole, w domu? Świętowanie nadziei można rozciągnąć na cały Tydzień Szczęścia w Szkole, można temu poświęcić jeden dzień.
  • Dzień Optymizmu – czym jest optymizm? Jak o niego dbać? W jaki sposób możemy go rozwijać w szkole? Co konkretnie robię, by być osobą optymistyczną?
  • Dzień Dialogu – czym jest dialog? Jakie są warunki dla dialogu? Z kim mogę wejść w dialog i jakie z tego płyną korzyści dla mnie i dla innych? Jakim językiem się komunikujemy, by dialog był owocny?
  • Święto Różnych Pokoleń – do jakiego pokolenia należę i co to oznacza? Jak rozwijamy dialog między pokoleniami? Jak dbamy o dobre relacje? Kto jest dla mnie ważny, a należy do innego pokolenia? Za co cenę tę osobę? Kto jest moim autorytetem?
  • Festiwal Kolorów – mój kolorowy świat – to jaki? Z jakimi kolorami czuję się najlepiej? Które zmysły uaktywniam?
  • Festiwal Emocji – to święto wszystkich naszych emocji, przyjemnych i nieprzyjemnych w odczuwaniu. Jak sobie z emocjami radzę? Co emocje mówią do mnie? Co emocje mówią o mnie?
  • Święto Sukcesów – czym jest dla mnie sukces? Jak go mierzę? Jakie sukcesy osiągam i jakie mam z tego korzyści? Jakie korzyści z moich sukcesów mają inni?
  • Dzień Przyjaźni – czym jest dziś przyjaźń, czym była kiedyś? Jak pielęgnuję przyjaźń i dobre relacje w domu, w szkole?
  • Święto Poczucia Sensu – czasem mówimy: życie jest bez sensu, szkoła jest bez sensu. Czym dla mnie jest „poczucie sensu”? Kiedy mam poczucie, że moje życie, nauka, praca są wartościowe i przynoszą pożytek mnie oraz innym? Jakie to chwile i jak się wtedy czuję? Co mogę zrobić, by czuć się tak częściej?
  • Święto Drzemki i Dobrego Snu – dobry sen wydłuża życie. Jak długo i jak mocno śpię? Jakie korzyści mam ze snu? Jakie korzyści mogę mieć z drzemki?
  • Święto Talentów i Mocnych Stron – jakie mamy talenty i mocne strony? Kiedy je wykorzystujemy najczęściej i jak się z tym czujemy? Co nam pomaga w ich rozwijaniu?
  • Święto Wartości – czym są wartości i dlaczego kierujemy się nimi w życiu? Życzliwość, wolność, szacunek, szczerość – które wartości są dla mnie ważne w życiu, w szkole, w relacjach z innymi? Jakim zachowaniem pokazuję, że te wartości są dla mnie ważne?
  • Święto Przyrody – odpoczynek na łonie przyrody wzmacnia nas i daje wytchnienie. Las, łąka, park, ogródek – jak często spaceruję? Jak dbam o przyrodę ożywioną i nieożywioną? Moje ulubione drzewo, kwiat, owoc, warzywo, zwierzę?

Przy okazji można skoncentrować się na jednym z haseł i uczynić z niego zagadnienie warte poświęcenia dłuższej uwagi w procesie edukacji, na różnych zajęciach, w ciągu całego roku szkolnego:

  • Jak optymizm buduje odporność psychiczną? Jakie są mity i fakty na temat optymizmu? Czy optymizmu można się nauczyć? Jak to zrobić?
  • W jaki sposób nadzieja sprzyja podejmowaniu codziennych działań? W jakich sytuacjach mówię: mam nadzieję?
  • Jakie cechy łączą Cię z Twoim autorytetem? Co macie ze sobą wspólnego?
  • Jak obcowanie z przyrodą wzmacnia nasz dobrostan i poczucie szczęścia? Jak wpływa to na uczucia, kreatywność, zapamiętywanie?
  • W jaki sposób sen wzmacnia naszą odporność psychiczną? Jakie są dobre zwyczaje związane z dobrym snem?
  • Jak dialog z innymi – kolegami, koleżankami, nauczycielami w szkole – wpływa na wzmacnianie dobrych relacji, więzi z samym sobą i z innymi? Jaka role odgrywa tu język? Które słowa budują, a które rujnują relacje? Jak mogę nad językiem mowy i ciała pracować, by czuć się pewnie?

Plan ramowy Tygodnia Szczęścia w Szkole 2023:

  • Inauguracja wydarzenia odbędzie się, jak co roku, w gdańskim Hevelianum dnia 18 września 2023 z udziałem Moniki Chabior, Zastępczyni Prezydenta ds. rozwoju społecznego i równego traktowania.
  • Równolegle w szkołach, przedszkolach i innych placówkach edukacyjnych odbywają się imprezy, wydarzenia, warsztaty, które są inspirowane powyższym scenariuszem. Uczestnicy przygotowują również krótkie scenki na zadany temat i publikują je w Internecie. Zarejestrowani uczestnicy tworzą mapę Polski Szczęśliwych Szkół i Przedszkoli.
  • W trakcie Tygodnia Szczęścia w Szkole, 23 września 2023, w Oleśnickiej Bibliotece Publicznej im. Mikołaja Reja odbędzie się spotkanie z Katarzyną Stoparczyk – polską dziennikarką radiową i telewizyjną, autorką książki „Jak mieć w życiu frajdę?”, prowadzącą „Zagadkową Niedzielę w Radiowej Trójce, prowadzącą audycję Myślidziecka 3–5–7 z rozmowami ze znanymi postaciami kultury, mediów, podróżnikami, naukowcami. Nagrodzona m.in. Nagrodą Safony i Mistrza Mowy Polskiej. Autorką projektu „Dajcie nam głos!!! Kasia Stoparczyk i Dzieci”.
  • Wydarzenia podsumuje konferencja podsumowująca, która odbędzie się we Wrocławiu dnia 25 września (poniedziałek) w Arena Tarczyński z udziałem Pani Wiceprezydent Wrocławia Renaty Granowskiej.
  • Na konferencji podsumowującej będą gościć i zabiorą głos: prof. dr hab. Roman Leppert, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, specjalista pedagogii pozytywnej, twórca Akademickiego Zacisza, Tomasz Bilicki, psychoterapeuta, psychotraumatolog, interwent kryzysowy, Jakub Tylman – inicjator ogólnopolskiej kampanii społecznej „Szkoły bez zadań domowych”. Laureat Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”, Wyróżniony Nagrodą im. Janusza Korczaka, reprezentuje Szkołę Podstawową im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Śremie, Iwona Pietrzak-Płachta – Nauczycielka Roku 2022, laureatka nagrody im. Janusza Korczaka, reprezentuje Wypożyczalnię Skrzydeł w Pliszczynie, Anna Przybyło, dyrektorka Szkoły Podstawowej im. Astrid Lindgren w Miliczu, specjalistka dbania o dobre relacje w gronie nauczycielskim, Monika Skuza-Kraul, brainolożka, nauczycielka Liceum Ogólnokształcącego nr 9 we Wrocławiu, Anna i Robert Sowińscy, Edukosmici, twórcy Planu Daltońskiego i Uczniowie! Oraz niespodzianek MOC😊
  • Po obchodach Tygodnia Szczęścia w Szkole organizatorzy przygotowują dla uczestników warsztaty online oparte o model szczęścia PERMA(H) Martina Seligmana. Będą się one odbywać od października do marca 2024 r., raz w miesiącu. O szczegółach będziemy informować.

Tegoroczne hasło brzmi: Z OPTYMIZMEM I NADZIEJĄ!

Wyzwanie na ten rok: przygotowanie krótkiej formy artystycznej (scenka rodzajowa, skecz, pantomima, utwór literacki itd. na temat: „OPTYMIZM TO DLA MNIE…” lub „NADZIEJA OZNACZA DLA MNIE…” i opublikowanie nagranej scenki do dnia 24 września (niedziela) na YouTube lub Facebooku z hasztagiem:

#tydzienszczesciawszkole2023 #happinessatschool

Zapisy i szczegóły na stronie – tu.

Zachęcamy, by wspólnie z dziećmi i młodzieżą zaangażować innych dorosłych (rodziców, dziadków, sąsiadów, przyjaciół) nie tylko w szkołach, przedszkolach ale w różnych instytucjach zajmujących się szeroko pojętą edukacją – domach kultury, bibliotekach, centrach kształcenia nauczycieli, fundacjach i stowarzyszeniach edukacyjnych itd.

Niech to będzie nasze – szkolne, klasowe, przedszkolne, zespołowe, wspólnotowe, sąsiedzkie.

Razem celebrujmy dobry czas. W ten sposób kształtujemy dobre życie.

A inspiracje z poprzednich lat można znaleźć tu i tu i tu.


Komentarze(10):
  1. Maria pisze:

    Super sprawa, przyłączymy się po raz trzeci- Szkoła Podstawowa im. J. Korczaka w Piechcinie( kujawsko- pomorskie).

  2. Maria pisze:

    Będziemy uczestniczyć 3 raz – SP w Piechcinie.

  3. Magda psycholog pisze:

    Podejmujemy wyzwanie po raz pierwszy – z głębokim przekonaniem o sensie tego typu działań. Szczęście jest wyborem – wybieramy działanie! Szkoła Podstawowa im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Ostrowach Tuszowskich.

  4. Jolanta pisze:

    Witam, mam pytanie czy liceum lub technikum może w tym wydarzeniu brać udział??

  5. Lidia pisze:

    My także pierwszy raz ale z wielkim zainteresowaniem i optymizmem
    Sp nr 2 oraz ZSP1 Jarocin
    Lidka- pedagog

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Idź do góry