15.06.2023
„Optymistę spotyka w życiu tyle samo niepowodzeń i tragedii co pesymistę,
ale optymista znosi to lepiej.”
Martin Seligman
To już po raz czwarty zbieramy ogólnopolską społeczność, by zwrócić uwagę na narzędzia psychologii pozytywnej, które kształtują dobre życie i pozytywnie wzmacniają dobrostan.
Tydzień Szczęścia w Szkole, bo o nim mowa, obchodzimy w tym roku w dniach 18-24 września 2023, a hasłem przewodnim tegorocznej, czwartej, edycji są słowa:
Z OPTYMIZMEM I NADZIEJĄ!
Inspiracją są czasy, w których żyjemy. Świadome wzmacnianie optymizmu oznacza umiejętność wyciągania konstruktywnych wniosków z doświadczeń. Mamy okazję np. inaczej spojrzeć na czas pandemii: czego mnie ten czas nauczył? Jaki sens mogę wyciągnąć z tego okresu?
Nadzieja, z kolei, w świetle psychologii pozytywnej oznacza wyznaczanie sobie celów i dążenie do ich realizacji. Mam nadzieję czyli mam cele do zrealizowania.
Zatem, będąc tu i teraz, optymistycznie spoglądamy za siebie, by móc z nadzieją spojrzeć w przyszłość. Od czego zacznę?
Celem Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole jest zwrócenie uwagi na szczęście i dobrostan oraz ich związki z efektami kształcenia. Tydzień Szczęścia w Szkole jest okazją do podejmowania tematów, które są elementami składowymi dobrostanu: dbanie o pozytywne uczucia, zaangażowanie, relacje, poczucie sensu, osiągnięcia i zdrowie (model PERMA(H) Martina Seligmana).
Badania pokazują, że ludzie doświadczający szczęścia w szkole i w pracy żyją zdrowiej, dłużej, lepiej. Poczucie szczęścia sprzyja odporności, kreatywności, zaangażowaniu, budowaniu relacji, przyjaźniom. To narzędzie profilaktyki depresji i chorób cywilizacyjnych. W kontekście trudnej sytuacji globalnej ale i dramatycznych wyników badań zdrowia psychicznego młodych Polaków te kwestie nabierają kluczowego znaczenia.
W ramach świętowania można zaplanować wiele aktywności albo jedną – na każdy dzień albo na kilka.
Propozycje na ten rok:
- Święto Nadziei – czym jest dla mnie i dla nas nadzieja? Co oznacza w praktyce, w szkole, w domu? Świętowanie nadziei można rozciągnąć na cały Tydzień Szczęścia w Szkole, można temu poświęcić jeden dzień.
- Dzień Optymizmu – czym jest optymizm? Jak o niego dbać? W jaki sposób możemy go rozwijać w szkole? Co konkretnie robię, by być osobą optymistyczną?
- Dzień Dialogu – czym jest dialog? Jakie są warunki dla dialogu? Z kim mogę wejść w dialog i jakie z tego płyną korzyści dla mnie i dla innych? Jakim językiem się komunikujemy, by dialog był owocny?
- Święto Różnych Pokoleń – do jakiego pokolenia należę i co to oznacza? Jak rozwijamy dialog między pokoleniami? Jak dbamy o dobre relacje? Kto jest dla mnie ważny, a należy do innego pokolenia? Za co cenę tę osobę? Kto jest moim autorytetem?
- Festiwal Kolorów – mój kolorowy świat – to jaki? Z jakimi kolorami czuję się najlepiej? Które zmysły uaktywniam?
- Festiwal Emocji – to święto wszystkich naszych emocji, przyjemnych i nieprzyjemnych w odczuwaniu. Jak sobie z emocjami radzę? Co emocje mówią do mnie? Co emocje mówią o mnie?
- Święto Sukcesów – czym jest dla mnie sukces? Jak go mierzę? Jakie sukcesy osiągam i jakie mam z tego korzyści? Jakie korzyści z moich sukcesów mają inni?
- Dzień Przyjaźni – czym jest dziś przyjaźń, czym była kiedyś? Jak pielęgnuję przyjaźń i dobre relacje w domu, w szkole?
- Święto Poczucia Sensu – czasem mówimy: życie jest bez sensu, szkoła jest bez sensu. Czym dla mnie jest „poczucie sensu”? Kiedy mam poczucie, że moje życie, nauka, praca są wartościowe i przynoszą pożytek mnie oraz innym? Jakie to chwile i jak się wtedy czuję? Co mogę zrobić, by czuć się tak częściej?
- Święto Drzemki i Dobrego Snu – dobry sen wydłuża życie. Jak długo i jak mocno śpię? Jakie korzyści mam ze snu? Jakie korzyści mogę mieć z drzemki?
- Święto Talentów i Mocnych Stron – jakie mamy talenty i mocne strony? Kiedy je wykorzystujemy najczęściej i jak się z tym czujemy? Co nam pomaga w ich rozwijaniu?
- Święto Wartości – czym są wartości i dlaczego kierujemy się nimi w życiu? Życzliwość, wolność, szacunek, szczerość – które wartości są dla mnie ważne w życiu, w szkole, w relacjach z innymi? Jakim zachowaniem pokazuję, że te wartości są dla mnie ważne?
- Święto Przyrody – odpoczynek na łonie przyrody wzmacnia nas i daje wytchnienie. Las, łąka, park, ogródek – jak często spaceruję? Jak dbam o przyrodę ożywioną i nieożywioną? Moje ulubione drzewo, kwiat, owoc, warzywo, zwierzę?
Przy okazji można skoncentrować się na jednym z haseł i uczynić z niego zagadnienie warte poświęcenia dłuższej uwagi w procesie edukacji, na różnych zajęciach, w ciągu całego roku szkolnego:
- Jak optymizm buduje odporność psychiczną? Jakie są mity i fakty na temat optymizmu? Czy optymizmu można się nauczyć? Jak to zrobić?
- W jaki sposób nadzieja sprzyja podejmowaniu codziennych działań? W jakich sytuacjach mówię: mam nadzieję?
- Jakie cechy łączą Cię z Twoim autorytetem? Co macie ze sobą wspólnego?
- Jak obcowanie z przyrodą wzmacnia nasz dobrostan i poczucie szczęścia? Jak wpływa to na uczucia, kreatywność, zapamiętywanie?
- W jaki sposób sen wzmacnia naszą odporność psychiczną? Jakie są dobre zwyczaje związane z dobrym snem?
- Jak dialog z innymi – kolegami, koleżankami, nauczycielami w szkole – wpływa na wzmacnianie dobrych relacji, więzi z samym sobą i z innymi? Jaka role odgrywa tu język? Które słowa budują, a które rujnują relacje? Jak mogę nad językiem mowy i ciała pracować, by czuć się pewnie?
Plan ramowy Tygodnia Szczęścia w Szkole 2023:
- Inauguracja wydarzenia odbędzie się, jak co roku, w gdańskim Hevelianum dnia 18 września 2023 z udziałem Moniki Chabior, Zastępczyni Prezydenta ds. rozwoju społecznego i równego traktowania.
- Równolegle w szkołach, przedszkolach i innych placówkach edukacyjnych odbywają się imprezy, wydarzenia, warsztaty, które są inspirowane powyższym scenariuszem. Uczestnicy przygotowują również krótkie scenki na zadany temat i publikują je w Internecie. Zarejestrowani uczestnicy tworzą mapę Polski Szczęśliwych Szkół i Przedszkoli.
- W trakcie Tygodnia Szczęścia w Szkole, 23 września 2023, w Oleśnickiej Bibliotece Publicznej im. Mikołaja Reja odbędzie się spotkanie z Katarzyną Stoparczyk – polską dziennikarką radiową i telewizyjną, autorką książki „Jak mieć w życiu frajdę?”, prowadzącą „Zagadkową Niedzielę w Radiowej Trójce, prowadzącą audycję Myślidziecka 3–5–7 z rozmowami ze znanymi postaciami kultury, mediów, podróżnikami, naukowcami. Nagrodzona m.in. Nagrodą Safony i Mistrza Mowy Polskiej. Autorką projektu „Dajcie nam głos!!! Kasia Stoparczyk i Dzieci”.
- Wydarzenia podsumuje konferencja podsumowująca, która odbędzie się we Wrocławiu dnia 25 września (poniedziałek) w Arena Tarczyński z udziałem Pani Wiceprezydent Wrocławia Renaty Granowskiej.
- Na konferencji podsumowującej będą gościć i zabiorą głos: prof. dr hab. Roman Leppert, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, specjalista pedagogii pozytywnej, twórca Akademickiego Zacisza, Tomasz Bilicki, psychoterapeuta, psychotraumatolog, interwent kryzysowy, Jakub Tylman – inicjator ogólnopolskiej kampanii społecznej „Szkoły bez zadań domowych”. Laureat Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”, Wyróżniony Nagrodą im. Janusza Korczaka, reprezentuje Szkołę Podstawową im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Śremie, Iwona Pietrzak-Płachta – Nauczycielka Roku 2022, laureatka nagrody im. Janusza Korczaka, reprezentuje Wypożyczalnię Skrzydeł w Pliszczynie, Anna Przybyło, dyrektorka Szkoły Podstawowej im. Astrid Lindgren w Miliczu, specjalistka dbania o dobre relacje w gronie nauczycielskim, Monika Skuza-Kraul, brainolożka, nauczycielka Liceum Ogólnokształcącego nr 9 we Wrocławiu, Anna i Robert Sowińscy, Edukosmici, twórcy Planu Daltońskiego i Uczniowie! Oraz niespodzianek MOC😊
- Po obchodach Tygodnia Szczęścia w Szkole organizatorzy przygotowują dla uczestników warsztaty online oparte o model szczęścia PERMA(H) Martina Seligmana. Będą się one odbywać od października do marca 2024 r., raz w miesiącu. O szczegółach będziemy informować.
Tegoroczne hasło brzmi: Z OPTYMIZMEM I NADZIEJĄ!
Wyzwanie na ten rok: przygotowanie krótkiej formy artystycznej (scenka rodzajowa, skecz, pantomima, utwór literacki itd. na temat: „OPTYMIZM TO DLA MNIE…” lub „NADZIEJA OZNACZA DLA MNIE…” i opublikowanie nagranej scenki do dnia 24 września (niedziela) na YouTube lub Facebooku z hasztagiem:
#tydzienszczesciawszkole2023 #happinessatschool
Zapisy i szczegóły na stronie – tu.
Zachęcamy, by wspólnie z dziećmi i młodzieżą zaangażować innych dorosłych (rodziców, dziadków, sąsiadów, przyjaciół) nie tylko w szkołach, przedszkolach ale w różnych instytucjach zajmujących się szeroko pojętą edukacją – domach kultury, bibliotekach, centrach kształcenia nauczycieli, fundacjach i stowarzyszeniach edukacyjnych itd.
Niech to będzie nasze – szkolne, klasowe, przedszkolne, zespołowe, wspólnotowe, sąsiedzkie.
Razem celebrujmy dobry czas. W ten sposób kształtujemy dobre życie.
A inspiracje z poprzednich lat można znaleźć tu i tu i tu.
Super sprawa, przyłączymy się po raz trzeci- Szkoła Podstawowa im. J. Korczaka w Piechcinie( kujawsko- pomorskie).
Cudnie, zapiszcie się przez formularz http://www.happinessatschool.pl zakładka Kontakt:) Wówczas będę mieć Was od razu w bazie:)
Będziemy uczestniczyć 3 raz – SP w Piechcinie.
Ogromna to radość!!!!! Proszę o zapisanie przez formularz na http://www.happinessatschool.pl w zakładce Kontakt:)
Podejmujemy wyzwanie po raz pierwszy – z głębokim przekonaniem o sensie tego typu działań. Szczęście jest wyborem – wybieramy działanie! Szkoła Podstawowa im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Ostrowach Tuszowskich.
Bardzo się cieszę! Proszę o zapisanie przez formularz na http://www.happinessatschool.pl w zakładce Kontakt:):) Uściski!
Witam, mam pytanie czy liceum lub technikum może w tym wydarzeniu brać udział??
Absolutnie tak:) Czekamy na was:) Formularz tu: https://happinessatschool.pl/kontakt/ Pozdrawiam!
My także pierwszy raz ale z wielkim zainteresowaniem i optymizmem
Sp nr 2 oraz ZSP1 Jarocin
Lidka- pedagog
Cudnie, proszę o zgłoszenie szkoły przez formularz tu https://happinessatschool.pl/kontakt/ Pozdrawiam:)