25.05.2023

„Kiedy następnym razem
poczuję się sama w swoim znoju –
kto może mi pomóc to odsamotnić?”
Natalia de Barbaro

Malwinę Puchalską-Kamińską poznałam kilka lat temu. Miałam z nią zajęcia na „Psychologii pozytywnej” SWPS. Wtedy też po raz pierwszy usłyszałam o job craftingu, inaczej – przekształcaniu pracy. Pisałam też o tej metodzie na moim blogu – tu.

W książce Malwiny „Job crafting – nowa metoda budowania zaangażowania i poczucia sensu pracy” napisanej wspólnie z Agnieszką Łądka-Barańską czytamy:

„Wyobraźmy sobie, że pracujemy i działamy zgodnie z naszymi wartościami, w poczuciu, że robimy coś ważnego i potrzebnego, że możemy być z tego dumni, że pracujemy w warunkach uwalniających naszą kreatywność, że mamy prawo podejmowania decyzji, że mamy poczucie sprawczości i wpływu na otaczającą nas rzeczywistość, a więc i na naszą przyszłość. Jak wygląda nasz poziom zaangażowania w pracę, jej efektywność, jak dobrze nam się pracuje i jaka jest szansa, że przyjdzie nam do głowy, by tę pracę opuścić?”

Widzisz to?

Co musiałoby się zadziać, by ta wizja stała się rzeczywistością – dyrektora szkoły, nauczyciela, pedagoga, psychologa, pani woźnej, pani w sekretariacie, pani sprzątającej szkołę, uczelnię, przedszkole, żłobek?

Z Malwiną będziemy zastanawiać się, jak w dzisiejszej rzeczywistości wesprzeć dorosłych pracujących w szkole w tym, co robią. Jakie narzędzia mogą wykorzystać, by było im w pracy lepiej, sensowniej? Na czym się skoncentrować, by nie ulec wypaleniu zawodowemu?

Z badań, wspominanych już na naszym poprzednim spotkaniu, i wielu dyskusji w środowisku wiemy, że nauczyciele mają w sobie obecnie bardzo dużo lęku. Przyczyniła się do tego pandemia, wybuch wojny w Ukrainie, kryzys ale i narastająca presja ze wszystkich stron. Nauczyciele skarżą się, że odczuwają lęk przed swoimi przełożonymi, jak również przed rodzicami – ich roszczeniową postawą oraz coraz wyższymi wymaganiami, jakie rodzice przed nimi stawiają. Relacje z uczniami też stają się coraz większym, złożonym, wyzwaniem…

W czasie naszego poprzedniego seminarium dr Tomasz Juńczyk podkreślał, że „skuteczne uczenie innych (rozumiane jako proces i określony „katalog” zachowań) wymaga wypracowania określonego profilu „emocjonalności” osoby uczącej. Sama potrzebuje o siebie zadbać.”

Ale jak to zrobić, by nie utknąć tylko w życzeniowej postawie i jeszcze większej frustracji? Bo z każdej strony biją w nas hasła: „dbaj o siebie”, „zatrzymaj się”, „uwierz w siebie”?

„Historia przekształcania pracy zaczyna się na początku naszego wieku, kiedy to dwie badaczki z prestiżowych amerykańskich uczelni, Amy Wrzesniewski i Jane Dutton, prowadzą badania nad sensem i znaczeniem pracy wśród personelu sprzątającego szpital. Z ich obserwacji wynika, że część pracowników podejmuje się dodatkowych aktywności, które nie są wpisane w obowiązki pracy. Pracownicy ci, nie wiedzieć czemu, regularnie zmieniają obrazki wiszące naprzeciw łóżek pacjentów, a od czasu do czasu z dużą troską i zainteresowaniem rozmawiają z pacjentami. Przy tym wszystkim opowiadają o swojej pracy z wielkim entuzjazmem i twierdzą, że ma ona dla nich większy sens. Dlaczego? Z wywiadów prowadzonych przez Wrzesniewski i Dutton wynika, że osoby te uważają, że ich rolą w szpitalu jest wspieranie pacjentów w czasie leczenia. Dbanie o czystość jest jednym z zadań związanych z tą rolą, ale nie jedynym. Dzięki zmianie obrazków dbają o pacjentów, którzy całe dnie leżą w łóżku i nie mogą wyjść poza szpitalne mury. Z kolei dzięki zwykłym pogawędkom dają pacjentom chwilę radości i poczucia normalności, związanego z oderwaniem się myślami od choroby. Czy przez dodatkowe aktywności zaniedbują swoją pracę? Nie, wręcz przeciwnie. Okazuje się, że dzięki tym drobnym zianom w sposobie pracy są bardziej zmotywowani i przez to również efektywni w pracy. Te drobne i jednocześnie bardzo ważne modyfikacje w pracy zostają przez Wrzesniewski i Dutton określone jako job crafting.” („Job crafting – nowa metoda budowania zaangażowania i poczucia sensu pracy”)

Seminarium będzie poświęcone odpowiedzi na pytania:

  • Jak można przekształcać swoją pracę – w sekretariacie, na stanowisku w organizacji hierachicznej, obwarowanej wieloma procedurami, restrykcjami? Jak może to zrobić nauczyciel akademicki i nauczyciel w szkole, pracownik administracji i człowiek pracujący  z dziećmi i młodzieżą?
  • Dlaczego jedni się na to decydują a inni nie?
  • Jakie mogę mieć korzyści z craftowania?

Na spotkaniu zmierzymy się też z mitami na temat pracy, takimi jak: „’Wybierz pracę, którą kochasz, a nie będziesz musiał pracować nawet przez jeden dzień w swoim życiu.’ Szczęście w pracy to kwestia wyboru”. Albo: „Sukces w pracy to przede wszystkim pieniądze i władza.”

Może już rodzi się w Tobie pytanie, które chcesz zadać albo refleksja, którą chcesz się z nami podzielić?

Serdecznie zapraszam w imieniu prof. dr hab. Romana Lepperta (Akademickie Zacisze), Anny Przybyło (Społeczna Szkoła Podstawowa KOM im. Astrid Lindgren w Miliczu) i naszej gościni dr Malwiny Puchalskiej-Kamińskiej😊

Poniedziałek 29 maja 2023, godz. 20.00 na platformie Zoom a link do rejestracji – tu.


Komentarze(0):

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Idź do góry